باشگاه مشتریان و 5 تأثیر آن در تقویت مشارکت و وفاداری مشتریان

باشگاه مشتریان و 5 تأثیر آن در تقویت مشارکت و وفاداری مشتریان

در این مطلب از وبلاگ پوینتی به بررسی مزایای باشگاه مشتریان و 5 تأثیر آن در تقویت مشارکت و وفاداری مشتریان می پردازیم.

مشتریان بازگشتی در موفقیت بلند مدت برند شما نقشی حیاتی دارند. همین مشتریان هستند که با به همراه آوردن نزدیک به 40 درصد از درآمد فروشگاه تان به منبع اصلی درآمدتان تبدیل می شوند. اکنون که تبلیغات فیسبوک و گوگل روزبروز تأثیرگذاری خود را از دست می دهند و هزینه بر تر هم می شوند، مشخص است که وفاداری مشتریان مسئله ی مهمی است!

یکی از ابزارهای فوق العاده برای حفظ وفاداری مشتریان تأسیس باشگاه مشتریان است. باشگاه مشتریان کمک می کند تا برندی بسازید که این خریداران بازگشتی و با ارزش را به استفاده ی بیشتر وادار کند. باشگاه مشتریان نه تنها کمک می کند بهترین مشتریان خود را پیدا کنید، بلکه اجازه می دهد با مزایا و پاداش های جذاب، آنها را به مراجعه ی مجدد تشویق کنید.

در ادامه مزایای باشگاه مشتریان و 5 تأثیر آن در تقویت مشارکت و وفاداری مشتریان را با هم مرور می کنیم.

مزایای باشگاه مشتریان 1. سطوح باشگاه مشتریان به شدت انگیزه بخش هستند

نظریه ای در روانشناسی وجود دارد که تحت عنوان اصل ثبات رویه شناخته می شود. این نظریه عنوان می کند که اشخاص همیشه سعی می کنند تصویر ثابتی را از خودشان نشان داده و حفظ کنند. دلیل این نکته این است که تغییر وضعیت در اغلب اوقات منفی تلقی می شود.

باشگاه مشتریان، با افزایش مزایای مشتریان همزمان با ارتقا رتبه ی آنها، یک محیط به شدت انگیزه بخش ایجاد می کند. این محیط مشتریان را تشویق می کند تا موقعیت خود را در باشگاه مشتریان شما حفظ کنند تا بتوانند کماکان در برند شما موقعیت برگزیده ای داشته باشند. همزمان که خریدهای بیشتر باعث می شوند مشتریان به بالاترین سطح باشگاه مشتریان شما نزدیکتر شوند، مشتریان بیشتر سعی می کنند موقعیت خود را حفظ کنند. همین نکته احتمال استفاده ی بلند مدت آنها از برند شما را افزایش می دهد.

اهمیت بازی پردازی یا گیمیفیکیشن در باشگاه مشتریان

بازی پردازی یا گیمیفیکیشن (Gamification) نقش بسیار مهمی در این روند انگیزه سازی دارد. سطوح باشگاه مشتریان با به کار بستن عناصر بازی پردازی، موقعیت هر مشتری را کاملاً آشکار می کنند. همین نکته به آنها انگیزه می دهد تا به کسب امتیاز در قالب برنامه پاداش دهی باشگاه مشتریان تان ادامه دهند. در بازی های زیادی از امکاناتی مانند نمودار پیشرفت استفاده می شود. چرا که نمودار پیشرفت قابلیت آن را دارد تا به بازیکنان نشان دهد در حال حاضر در چه موقعیتی هستند و چقدر با نقطه ی ارتقا به مرحله ی بعدی فاصله دارند. در باشگاه مشتریان، این ایده در انگیزه بخشیدن به مشتریان برای خریدهای بیشتر و در نتیجه رسیدن به رتبه ی بالاتر و حفظ آن کمک می کند.

یکی دیگر از ابزار انگیزه بخش در باشگاه مشتریان جوایزی است که مشتریان می توانند به دست بیاورند. ارائه ی جوایز مختلف در هر سطح کمک می کند تا مشتریان تصوری از وضعیت خود به عنوان عضوی از برگزیدگان برند شما پیدا کنند. همچنین باعث می شود امتیازات بیشتری کسب کنند تا بتوانند امتیازات بیشتری را نقد کنند.

این ابزار انگیزه بخش زمانی بیشترین تأثیر را دارد که به وضوح در معرض دید مشتریان جدید و بازگشتی قرار گیرد. ایجاد یک صفحه ی اختصاصی برای توضیح برنامه باشگاه مشتریان، بهترین فرصت را در اختیارتان قرار می دهد تا بر ارزش افزوده ای که باشگاه مشتریان ارائه می کند تأکید کنید. علاوه بر این به مشتریان کمک می کند تا روش کسب این ارزش افزوده را تجسم کنند.

باشگاه مشتریان فروشگاه اینترنتی استر

باشگاه مشتریان فروشگاه اینترنتی استر-پوینتی

فروشگاه اینترنتی استر (Esther) در صفحه توضیح برنامه باشگاه مشتریان خود سه سطح نقره ای، طلایی و پلاتینیوم را به نمایش می گذارد. در این صفحه بر جوایز ارزشمندی که ارزش آنها با ارتقای سطح افزایش می یابد نیز تأکید شده است. اعضای باشگاه مشتریان استر، در ازای هر دلاری که خرید می کنند امتیاز بیشتری کسب می کنند. بدین ترتیب آنها به آسانی ارزش ارتقای سطح را درک می کنند. همین نکته باعث می شود تا اعضای باشگاه مشتریان استر، مشارکت بیشتری در امر خرید داشته باشند تا بتوانند جوایز خود را به شکل جوایز مالی فوق العاده ای نقد کنند.

مزایای باشگاه مشتریان 2. باشگاه مشتریان باعث می شود برندتان اختصاصی به نظر برسد

باشگاه مشتریان در حفظ مشارکت خریداران مؤثر است. چرا که همزمان بهترین مشتریان تان را حفظ می کند و به مشتریان سطوح پایین تر انگیزه می دهد تا به طبقه ی برگزیده بپیوندند. بهترین باشگاه مشتریان آنی است که دسترسی به بهترین جوایز را تنها در اختیار 5 تا 10 درصد برتر مشتریان قرار دهد و بدین ترتیب باعث شود برند اختصاصی به نظر برسد. جوایز ورود به سطح جدید مانند تخفیف و ارسال رایگان در اختیار تمامی مشتریان قرار می گیرند، اما رویدادهای ویژه به وفادارترین مشتریان اختصاص داده می شوند. این تبدیل نوع جوایز از جوایز مالی به جوایز تجربی که همزمان با ارتقای سطح صورت می پذیرد، تعمداً و به منظور حصول اطمینان از حفظ مشارکت مشتریان صورت می پذیرد.

باشگاه مشتریان فروشگاه اینترنتی الف

باشگاه مشتریان فروشگاه اینترنتی الف-پوینتی

فروشگاه اینترنتی الف (e.l.f) به خوبی مزایای هر یک از سطوح باشگاه مشتریان خود را برجسته می سازد. با نمایش مزایای سطوح مختلف در کنار هم، مشتریان می بینند که در صورت ارتقاء سطح خود در باشگاه مشتریان به چه مزایایی دست پیدا می کنند. علاوه بر این چنین روشی با یادآوری مزایای ارزشمند مشتریان برتر به حفظ مشارکت آنها کمک می کند.

با وجود اینکه مشتریان سطوح پایین تر نیز از مزایای ارزشمندی بهره مند می شوند، جاذبه ی امتیاز انحصاری ای که در سطح A-Lister ارائه می شود، به مشتریان انگیزه می دهد تا خود را به این سطح برسانند. ارائه ی مزایایی مانند دسترسی زودتر از سایرین به محصولات جدید، ست های آرایشی لوکس و رایگان، و انتخاب شخصی روز حراج، هزینه ی تعویض برند را برای مشتریانی که از این مزایا برخوردارند به شدت بالا می برد. با این رفتار ویژه ای که با مشتریان سطح A-Lister می شود، قطعاً خرید از شرکت های رقیب برای این گروه مشکل خواهد بود.

مزایای باشگاه مشتریان 3. باشگاه مشتریان تجربه ی خرید منحصر بفردی برای مشتری ایجاد می کنند

چه خوشتان بیاید، چه نیاید، مشتریان همیشه شما را با رقبایتان مقایسه می کنند. این باعث می شود تجربه ی مشتری اهمیت بسیار بالایی پیدا کند. از آنجایی که تصمیم مشتری برای خرید از شما عمدتاً بر میزان علاقه ی آنها به برندتان بستگی دارد، ارائه ی یک تجربه ی خرید منحصر به فرد و برندسازی شده باعث می شود آنها راحت تر شما را انتخاب کنند.

اضافه کردن باشگاه مشتریان به استراتژی بازاریابی فعلی تان، اجازه می دهد تا بتوانید جوایزی خاص برند خود ارائه دهید. این جوایز خاص به مشتریانتان نشان می دهند که آنها را می شناسید و می دانید از فروشگاه شما چه می خواهند. این جوایز بایستی طبق ویژگی محصولاتی که می فروشید مشخص شوند و بر اساس جذابیت کنونی برندتان اضافه شوند.

باشگاه مشتریان وب سایت ورزشی تاپس

باشگاه مشتریان وب سایت ورزشی تاپس-پوینتی

تاپس (Topps) به خوبی مشتریان خود را درک می کند و از باشگاه مشتریان خود بهره می جوید تا به مشتریان سطوح “تیم ستارگان” (All Star) و “تالار مشاهیر” (Hall of Fame) کارت بیسبال رایگان ارائه دهد. با توجه به اینکه برند تاپس در زمینه یادبودهای ورزشی فعالیت می کند، این جوایز نه تنها منطقی به نظر می رسند، بلکه مشخصاً با علایق بازار مشتریان هدف آنها مرتبطند. گرچه این هدایا برای برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی تأثیرگذار نیستند، تاپس می تواند با توسل مستقیم به مشتریان علاقمند به ورزش، در آنها میل به مشارکت ایجاد کند و چیزی واقعاً ارزشمند به آنها ارائه کند.

ارائه جوایز خاص برند باعث می شود مشتری بسیار راحت تر تصمیم بگیرد که برند شما را به برندهای رقیب ترجیح دهد. مشتریان به دنبال بهترین تجربه ی خرید ممکن هستند و به کارگیری باشگاه مشتریان به شما کمک می کند تا این تجربه را برای ایشان فراهم کنید.

مزایای باشگاه مشتریان 4. باشگاه مشتریان کمک می کند تا با مشتریان رابطه عاطفی پیدا کنید

با ایجاد سطوح باشگاه مشتریان در کسب و کارتان می توانید به آسانی جوایز تجربی متعددی را به وفادارترین مشتریانتان ارائه دهید. این مزایا باعث ایجاد یک رابطه عاطفی بین شما و بهترین مشتریان تان می شوند. این رابطه عاطفی کمک می کند تا احساس کنند به آنها ارزش داده شده و مورد قدردانی قرار گرفته اند. جوایز مالی قابلیت ایجاد چنین احساسی را ندارند. این تجربه به اندازه ی تفاوت بین اهدای کوپن به مشتریان و دعوت از آنها برای تجربه ی یک رویداد، به یاد ماندنی می شود. برگزاری یک مراسم شام برای مشتریان ویژه و اعضای باشگاه مشتریان خاطره ای برای آنها می سازد که یک عمر در خاطرشان می ماند، در حالیکه لذت حاصل از پس انداز 5 دلار هنگام خرید زودگذر است.

باشگاه مشتریان فروشگاه اینترنتی سفورا و مراسم VIB Rouge Event

باشگاه مشتریان فروشگاه اینترنتی سفورا-پوینتی

سایت فروش لوازم آرایشی و بهداشتی سفورا (Sephora)، در زمینه ی برگزاری رویدادهایی که باعث ایجاد رابطه ی عمیق و عاطفی با مشتریان می شوند در سراسر جهان پیشرو است. سفورا این رویدادهای اختصاصی را برای مشتریان سطح VIB Rouge که بالاترین سطح باشگاه مشتریان این سایت هستند برگزار می کند. سفورا با اینکار از طریق برنامه پاداش دهی خود، به برندش ویژگی های انسانی می بخشد. مشتریان به جای آنکه تنها یک لوگو از برند سفورا ببینند، احساس جمعی ای را که به تصویر این برند گره خورده، حس می کنند.

این رابطه عاطفی تضمین می کند که هر زمان هر یک از اعضای سطح VIB Rouge باشگاه مشتریان سفورا به ریمل جدیدی نیاز داشته باشد، به برندی غیر از سفورا فکر نکند. یک مزیت دیگر هم این است که مشتریانی که تا این حد به یک برند تعلق خاطر دارند، سعی می کنند کل دوستان خود را متقاعد کنند که برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی به سفورا مراجعه کنند. به این ترتیب، ارزش یک مشتری دارای تعلق خاطر، به شکل یک مشتری بازگشتی که به کسب و کارتان وفادار و برای آن سودمند است، در دفاتر حسابداری تان ظاهر می شود.

مزایای باشگاه مشتریان 5. سطوح باشگاه مشتریان میزان حفظ مشتری را بالا می برند

اگر در حال حاضر برنامه ی وفاداری ارائه می کنید، اضافه کردن سطوح باشگاه مشتریان می تواند بسیار سودمند باشد. سطوح باشگاه مشتریان می توانند انگیزه و مشوق بیشتری برای کسب امتیاز باشند. هر مرتبه ای که یک مشتری از شما خرید می کند، یا نام برندتان را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارد، یا در مورد محصولی نظر می دهد، امتیازات ارزشمندی کسب می کند که آنها را به سطح بعدی باشگاه مشتریان شما نزدیک تر می کند.

برنامه پاداش دهی باشگاه مشتریان فروشگاه اینترنتی وان لاو ارگانیکس

باشگاه مشتریان فروشگاه اینترنتی وان لاو ارگانیکس-پوینتی

تنها با ایجاد حساب کاربری در برنامه پاداش دهی باشگاه مشتریان وان لاو ارگانیکس (One Love Organics) 200 امتیاز کسب می کنید. این امتیازات برای استفاده از تخفیف های فروشگاه قابل استفاده هستند. همچنین مشتری را به سطح Beauty Insider نزدیکتر می کنند. این امر باعث می شود مشتری بیش از پیش مشتاق شود تا در رسانه های اجتماعی به برند OLO بپردازد. چرا که از این راه می تواند پیشرفت خود را ادامه دهد و به جوایز ارزشمند سطوح بالاتر دست پیدا کند.

63 درصد مشتریان معتقدند که ارائه دامنه گسترده ای از مزایا و جوایز، مهم ترین بخش برنامه پاداش دهی باشگاه مشتریان به شمار می رود. می توانید با اضافه کردن سطوح باشگاه مشتریان برنامه پاداش دهی خود را هیجان انگیز تر کنید. اضافه کردن این سطوح، مشتریان جدید را متقاعد می کند تا به برنامه پاداش دهی تان بپیوندند. اما از آن مهم تر، باعث می شود مشارکت مشتریان کنونی تان با گذشت زمان نیز حفظ شود.

چه در حال حاضر برنامه وفاداری مشتریان داشته باشید چه نداشته باشید، باشگاه مشتریان مزایای بسیاری دارد که می تواند میزان وفاداری مشتریانتان را افزایش دهد. سطوح باشگاه مشتریان باعث مشارکت مشتریان تان می شوند. چرا که به برندتان انگیزه، امتیاز انحصاری، شخصی سازی، عواطف و هیجان اضافه می کند. بهترین قسمت ماجرا این است که به آسانی می توانید این سطوح را به هر گونه استراتژی بازاریابی که از آن استفاده می کنید، اضافه کرده و آن را مؤثرتر سازید.

پاسخ دهید

درباره وبلاگ پوینتی

آموزش٫ راهنمایی و نکات جذاب مرتبط با فروش٫ بازاریابی و وفادارسازی مشتریان.

خبرنامه ایمیل